Autor: · 25.6.2007 · Článek #139 ·
Archimédes a akvaristika? Před pár lety jsem nezáměrně vyslechl debatu urputně se tvářícího manželského páru v akvaristice. Nezáměrně proto, že jejich názorová výměna dosahovala decibelů provozu letiště Praha-Ruzyně. Evidentně zařizovali své první akvárium. Žena byla velmi aktivní, chlap asi jen platil. Ovšem běda, když chtěl projevit svůj názor a přikoupit ještě nějaké rybičky. Dostalo se mu poučky od manželky, že by jim mohlo přetéct akvárium. Protože přece těleso ponořené... A ty rybičky jsou také těleso!
Komentovat jsem to nechtěl, jen jsme na sebe soucitně koukli s prodavačkou. Ona měla strach projevit svůj názor a já už toto neřeším. Na tuto kuriozitu bych zapomněl, kdyby se v diskusi neobjevila zmínka o prodavačkách bot přeškolených do akvaristiky. Ona prodavačka nebyla rozhodně žádný začátečník, ale přiznala mi, že už rezignovalana na dohadování se svými zákazníky. Pokud si přes upozornění odnášejí v jednom pytlíku tetrazony se skaláry, je to už jen jejich věc. Zákazník má přece vždycky pravdu.
Vyděsil mne však přístup k zákazníkovi v oddělení akvaristiky libovolného hypermarketu a že jsem jich prošel. Do pytlíku nasypou páté přes deváté. Ryby , které spolu nikdy být nemohou, hlavně, že je prodáno. O jejich kvalitách není třeba hovořit. Dr.Dvořák, předseda brněnských akvaristů, se jednou v Rychnově nechal slyšet, že potřebuje-li pro výuku studentů nějaké nemocné ryby, nakoupí v marketu a mnohdy má sám problém s určením toho, co jim je.
Je to známé asi většině lidí z branže, shrnout se to dá do konstatování, že svatý je kšeft. Asi nelze hanět generálně, protože prodavačem v marketu se občas stane i člověk akvaristiky znalý. Ale zkroušený návrat zákazníků do malých krámů signalizuje, že ryby v nich jsou, ve většině případů, v mnohem lepším stavu. A vůbec není rozhodující, jestli je obsluhuje přeškolená podavačka bot. Důležité je, jestli mají pocit, že se něco dozvěděli.
Za posledních pár let jsem poznal hodně prodavačů i prodavaček, kteří se do akvaristik dostali "z leknutí" a jen málo z nich ze zájmu. Musím říci, že většina z nich se díky snaze, sebevzdělávání a zvídavým otázkám dopracovala do stadia, že zvládají provoz téměř bez problémů. A zákazníci to oceňují svou přízní. A to nehovořím o krámech, které vedou profesionálové. Tam se jezdí přes půl republiky. Z toho plyne, že i přeškolené prodavačky mohou akvaristice prospět.