A zase ty Cookies

Používáme na této webové stránce svoje i partnerská soubory cookies. Bez těchto malých textových informací naše stránky nemohou správně fungovat. Klíknutím na OK nám dáte svůj souhlas k jejich ukládání. Odmítnout některá je můžete v nastavení.

OK
Cookies nastavení

Informace ukládaná do cookies vás zpravidla neidentifikují jako jednotlivce, ale celkově mohou pomoci přizpůsobovat prostředí blíže vašim potřebám.

Respektujeme vaše právo na soukromí, a proto se můžete rozhodnout, že některé soubory cookie nebudete akceptovat.

Nezapomínejte ale na to, že zablokováním některých souborů cookie můžete negativně ovlivnit, jak stránka funguje!

Povolit vše

Nejste přihlášen(a). Chcete-li využívat všechny možnosti, přihlaste se.

A A A A

Když se řekne fotokyveta

Autor článku: Roman Slaboch · 29.11.2008 · Sledovanost: 19996x · Vytisknuto: 2369x
Hodnocení: 5.92/6 (13x) · Odměněn: není

Každý akvarista dříve či později zatouží po zachycení právě toho svého kousku podvodního světa. Někdo se realizuje snímáním fotomobilem, někdo levným kompaktem, další (a je jich stále více) drahými zrcadlovkami s dokonalým sklem. Nepochybuji, že všichni fotí se stejným nadšením a se stejným potěšením.

Fotografie z fotokyvety: Astyanax cf. mexicanum

Autor: Roman Slaboch

Kvalitní fotografie ryb nejsou však úplnou samozřejmostí, ani s tou nejlepší technikou a optikou. Nejlepších výsledků dosáhne akvarista-fotograf stjejně doma, kde je možno počkat si před akváriem desítky minut na dobrý záběr, na lepší světlo, na zklidnění rybek, v klidu snímek zopakovat a neuspěje-li dnes, může to zkusit zítra.

O něco obtížnější je situace u akvaristy - návštěvníka výstavy. Na nich se dlouhodobě vystresované, nevybarvené ryby drží zpravidla v zadním koutku akvária, kde nenabízejí ideální záběr, a to ani když jsou vidět celé a jsou natočeny bokem (což se nestává), o nepříjemných odlescích ani nemluvě. Navíc je fotograf silně omezen časem a prostorem, takže udělat slušnou fotku je často spíše dílo náhody, než fotografického umění.

Fotografie v ruce: Liposarcus ambrosettii

Autor: Roman Slaboch

Úplně nejhůř je na tom akvarista - cestovatel, který má s kvalitním záběrem ulovených ryb zpravidla největší problém a přitom mu na fotografiích opravdu záleží. Zkuste udělat dobrý snímek 5cm rybky na bahnitém břehu tropické řeky, vzdálené od civilizace třeba desítky kilometrů! Tady jsou jen 4 možnosti:
1) snímek ze břehu do vody
2) snímek na síti
3) snímek v ruce
4) snímek ve fotokyvetě

Přestože každá z těchto metod má svoje kouzlo, nepopiratelně nejpřirozenější výsledky jsou z fotokyvety. I zde je snímek vykoupen jistou dávkou trpělivosti, ale v malé a úzké kyvetě je manévrovací prostor rybky výrazně omezen, takže se přeci jenom v hledáčku lépe "loví".

Fotografie na síti: Herichthys carpintis

Autor: Roman Slaboch

Na svých cestách po tropech jsem vždy tak trochu paraziticky využíval vybavení, které s sebou vozil přítel Jožo Májsky. Letos jsem vyjel s pozměněným složením lovců a byl jsem postaven před problém pořízení vlastní fotokyvety. Nechtěl jsem okopírovat Jožovo řešení - malé fotoakvárium - protože je velmi neskladné a choulostivé na převoz. Snažil jsem se tedy opustit svůj biologický background a vymýšlel skladnější řešení.

Fotografie do vody: Anableps cf. microlepis

Autor: Roman Slaboch

Teotericky to šlo celkem snadno, praktická část mi dala trochu zabrat. Musel jsem využít instantních, snadno dostupných objektů a materiálů. Sice nejsem totální levoruk, ale bez potřebného technického vybavení vymyšlené nevyrobím. Nakonec jsem po několika obchodech sehnal všechny ingredience a po praktickém přezkoušení skládacího fotoakvária jsem mohl zvolat "Heuréka". Manželka sice trochu zchladila moje sebevědomí vynálezce tvrzením, že něco obdobného četla v jedné z Durrelových knih, ale na to mám alibi - četl jsem jenom "Zlaté netopýry a růžové holuby", kde to určitě není…

Fotografie z výstavy: kostlín Lepisosteus sp. (Mesquitic 2008)

Autor: Roman Slaboch

Technické provedení je vlastně velmi prosté; dvě skla, silný pás pryže a čtyři přítlačky. Pryž umístíte mezi skla a přítlačkami je upevníte. Pryž tedy vytvoří dno a boky "akvária", jehož vodotěsnost zajistí přítlačky. Výhodou je ideální mobilita, rychlá rozborka a zborka, díky které se dají přežít i teploty přes 40 °C, nálety moskytů a samozřejmě především fotografie, které prezentují ryby v celkem přirozené pozici a barvách.

Fotografie jednotlivých typů můžete posoudit sami v následující galerii.
Ohodnoťte článek:
Pouze pro registrované uživatele.  

Názory

Přehled všech aktuálních názorů ke všem článkům »
Vložení názoru
Vkládat názory mohou pouze registrovaní uživatelé stránek.
Neděle 7.12.2008
zvejk

se divim, ze to ty svorky udrzi "vodotesne".
jinak je to zajimave, na "lov" urcite uzitecne, ale ze bych pro foceni do toho umistoval ryby doma, to asi ne. :)


Úterý 2.12.2008
Raviolka

Připojím ještě jeden poznatek - fotokyveta má jednu nevýhodu, že v ní ryby nasazují stresové zbarvení (ne všechny, ale třeba cichlidy vždycky). Je to s podivem, ale ryba na síti je krásně zbarvená - jak ji dáte do vody (a je jedno, jestli zpátky do řeky, nebo do fotokyvety), tak dá najevo, že se jí tohle vůbec nelíbí.
Proto je to vždy o individuálním přístupu, o kompromisech a hodně i o náhodě, jak napsal Roman :-)


Úterý 2.12.2008
SoRex

Obávám se, že na to neexistuje jednoznačná odpověď. Absolutním limitem je samozřejmě velikost akvária. Zcela přirozený vzhled je ale ve fotokyvetě spíše dílem náhody. Fotografie mají především dokumentační charakter a nelze od nich očekávat špičkovou kvalitu. Přeci jenom - jedná se o fotografie stresovaných ryb v mizerných podmínkách, které si většina běžných akvaristů neumí vůbec představit. (Nic ve zlém)


Úterý 2.12.2008
langosh

Do jaké velikosti tam ještě ryba vypadá "přirozeně"?
Roman:)


Neděle 30.11.2008
SoRex

Peter, oba dva uveřejněné snímky focené "do vody" jsou samozřejmě s polarizačním filtrem. Jinak by nebylo vidět prakticky nic ;-)


Zobrazit všechny názory k článku »
 

AKVARISTA.cz - vše o akvaristice, vše pro akvaristy. ISSN 1801-0504

Copyright © 1999 - 2024 Pavel Mžourek, příp. jiní uvedení autoři.

Převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování obsahu je bez písemného souhlasu autorů zakázáno.